bladluis

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: bladluis

Berichtdoor Grad85 op 10 aug 2012 17:11

Groene zeep met azijn werkt ook goed,heb hier pas nog een hele kolonie spint mee gemold :evil:
Theelepel groene zeep en scheut azijn op 5 Ltr lauw water in zo,n pompert van de action.
Na een week herhalen.
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 10 aug 2012 17:22

Ik gebruik misschien een heel gek middel maar het werkt perfect.

Je paakt een bloempot en een grote pluk hooi of zeer lang gras (verdort vanzelf). Deze pluk hooi bind ik bij elkaar met ijzerdraad.
Dat ijzerdraad gaat dan door de bodem van de gat in de bodem.
Je hangt dan aan het ijzerdraad de pot omgekeerd in de omgeving van de boom waar luis zit.
En binnen een paar dagen zit dit bloempotje op de dag vol met oorwurmen.

Oorwurmen gaan 's nachts op jacht...en je zult merken dat je binnen een week van de bladluis af bent.

http://www.houtwal.be/vakartikels/ziekt ... _maken.htm

Ik zal een voorbeeld geven hoe goed het werk.

Toen ik in 2007 mijn huidige woning kocht stond er een pruimenboom naast het terras.
Deze zat zo vol met bladluizen dat alles onder de boom plakte van de bladluizen.
De vorige bewoners waar we het huis van kochten wilde eigenlijk de boom weghalen.. Maar wij wilde dat niet toen we het huis kochten.

Het eerst jaar er niets aan gedaan (druk met verbouwen etc)...tweede jaar halverwege de zomer ben ik de tuin gaan doen. En ook nu zat de pruimenboom onder de witte luizen. Ik heb toen 2 bloempotten met hooi in de pruimenboom gehangen.

2 weken later geen luis meer in de boom..en nooit meer terug gekomen ook.

Het grootste voordeel van deze methode is dat als je bv een vijver hebt je niet bang hoeft te zijn dat je je vijver vergiftigd dat je met alle andere methodes wel kan doen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 10 aug 2012 20:05

Heel interessante link :thumb_up:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 11 aug 2012 00:56

Vorig jaar heb ik ook te maken gehad met oorwurmen maar dan op een heel andere en zeer vervelende manier. In de tuin bij mijn vorige woning zaten vorig jaar ineens honderden of misschien wel duizenden oorwurmen welke inderdaad snachts op jacht gingen maar zeker niet naar bladluis. Die beesten vreten de nieuwe scheuten van diverse planten helemaal kapot en een hele boom vol pruimen hebben ze aangevreten zodat ik alles heb kunnen weggooien. Zelfs de toppen van de walnoot vraten ze op.
Ik had 8 soorten tropische passiflora's welke ze totaal vernield hebben. Elke avond als een zot met een zaklamp de tuin in en met de takken schudden en vervolgens trappen maar. Tja, helaas niets geholpen en helaas hebben de (overigens zelf gezaaide) passiflora's het niet overleeft.
Ook de toppen van diverse peperplanten moesten er aan geloven en zelfs de heetste pepers die er bestaan werden gewoon aangevreten. Mijn vrienden zijn het dus niet en gelukkig heb ik in de tuin bij mijn nieuwe huis nog nauwelijks oorwurmen opgemerkt.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 11 aug 2012 09:48

ook hier werkt het zelfe middel ook weer als oplossing:
Vallen voor oorwormen

Of top bloempotten vol vochtig stro, hooi of krantenpapier. Plaats ze dan omgekeerd op stokjes op de grond of hang ze omgekeerd in de boom. Holle bamboestengels die aan weerszijden open zijn en een oude tuinslang of rubberbuis zijn ook goede vallen.

Maak de vallen elke ochtend leeg in een emmer vol heet water of water met wat kerosine of detergent.

http://www.infotalia.com/nld/tuin/tuina ... sp?id=2178

Zo zie je dat je ze eerst tot nut kan hebben...en worden het er teveel kan je elke ochtend de vallen legen.

ik tuinnier al meer dan 20 jaar zonder ooit maar een bestrijdings middel tegen inscecten te hebben gebruikt. En ook ik heb rozen, passiflora, gembers, lellies, bananen, varens en heel heel veel hosta's zonder gaten etc etc.

En altijd een grote vijver waardoor het bijna onmogelijk is om bestrijdings middelen te gebruiken.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 11 aug 2012 09:50

ook hier werkt het zelfe middel ook weer als oplossing:
Vallen voor oorwormen

Of top bloempotten vol vochtig stro, hooi of krantenpapier. Plaats ze dan omgekeerd op stokjes op de grond of hang ze omgekeerd in de boom. Holle bamboestengels die aan weerszijden open zijn en een oude tuinslang of rubberbuis zijn ook goede vallen.

Maak de vallen elke ochtend leeg in een emmer vol heet water of water met wat kerosine of detergent.

http://www.infotalia.com/nld/tuin/tuina ... sp?id=2178

Zo zie je dat je ze eerst tot nut kan hebben...en worden het er teveel kan je elke ochtend de vallen legen.

ik tuinnier al meer dan 20 jaar zonder ooit maar een bestrijdings middel tegen inscecten te hebben gebruikt. En ook ik heb rozen, passiflora, gembers, lellies, bananen, varens en heel heel veel hosta's zonder gaten etc etc.

En altijd een grote vijver waardoor het bijna onmogelijk is om bestrijdings middelen te gebruiken.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?