phoenix canariensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: phoenix canariensis

Berichtdoor palmguy op 16 aug 2012 21:10

Hallo,

Ik vraag me af of Erna ook nog een verlichte denneboom heeft tijdens de kerst in de tuin,
Zou wat zijn spots in verschillende kleuren die aan en uitgaan en een trancemuziekske op de achtergrond.

Nu even serieus, is dat niet de stam van een Brahea Edulis die laatste foto van Erna ?

Erna, als u dit leest, ik vraag me af of er ook palmen en andere exoten zijn die u enkel droog houdt tijdens de winter ?
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor erna op 16 aug 2012 21:15

hallo Toro,

Ik weet niet of het goed is, de planten worden dan van bovenaan verwarmd. Ooit planten gezien die een rode varkenslamp hadden gedurende de winter, en de planten zagen er niet goed uit...
Bij ons staan de lampen op de grond, zodat het onderste gedeelte warm krijgt en de warme lucht naar boven gaat. Ideaal zijn de elektr. blazertjes, de warmte circuleert dan . In ieder geval hebben we een mooi resultaat met ons systeem, maar zoals gezegd, iemand die in de Limburg woont, met veel negatieve temperaturen zal meer elektriciteit verbruiken dan wij hier aan de kust.
Nog een tip : zet een potje water in de constructie, kan je goed zien of het erin vriest of niet.

veel succes nog, en vraag maar !

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor toro op 16 aug 2012 21:26

Ha ha heb nog zoveel vragen durf al bijna niet meer
maar over die varkens lampen wilde die gewoon in een lampenhouder draaien en die op de grond zetten zoals jullie dat met de lampen doen ,warmte gaat toch omhoog
en dan ook nog een blazertje natuurlijk er bij
maar de vraag is eigenlijk die infrarood kan dat kwaat ??? warmte geeft dat in iedergeval
groetjes toro
toro

3 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 16 aug 2012 21:57

Ik gebruik ook infrarood, een 150 Watt warmte lamp. Maar afgelopen winter was deze lamp niet in staat de boel goed vorstvrij te houden met als resultaat dat de buitenste bladeren van mijn Butia verloren zijn gegaan. Mijn Butia is ook ongeveer van het formaat als die van Erna en dus ook een kas er omheen van 2,3 m hoog en 1,2 m in het vierkant (ik bind de bladeren samen). De lamp richt ik ongeveer op de voet, zodat de warmte via het hart omhoog stijgt. Volgende winter gebruik ik toch weer zo'n 1000 Watt heteluchtkacheltje met thermostaat. Dat werkt echt perfect voor wat grotere ruimtes.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 16 aug 2012 22:04

Lichtslang gaat ook prima. Als het hok voldoende isolerende werking heeft ontsnapt de warmte niet. Hier gaat dat al 3 winters prima, zelfs zo goed dat de Butia niet eens wordt opgebonden. Voor het verluchten op ijsdagen gebruik ik wel een ventilatorkacheltje. Dit is erg belangrijk om het condensvocht eruit te krijgen. Een lichtslang is slechts 150 watt in tegenstelling tot een ventilatorkacheltje dat al gauw varieerd tussen 1000 en 2000 watt.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor shusui op 16 aug 2012 22:08

Hier staan enkele foto's van mijn bescherming:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2055&start=150

Ik bind de bladeren bij elkaar, dan vliesdoek er rond, dan een lichtslang, dan een tipi maken van 4 bamboestokken, en dan een stevige plastic folie er over. Als het vriest steek ik de lichtslangen in (kan je evt een met thermostaat ook laten schakelen)

Zo krijg ik hier 2 Phoenic canariensis, een Washingtonia, Butia eriospatha en B. capitata en een Dicksonia antartica de winter door (zelfs -20 winters).

Zo'n grote hut zal de plant zelf wel liever hebben natuurlijk, maar om dat goed te isoleren en vorstvrij te houden is niet min, zeker in strenge winters.
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor erna op 16 aug 2012 22:16

palmguy schreef:Hallo,

Nu even serieus, is dat niet de stam van een Brahea Edulis die laatste foto van Erna ?

Erna, als u dit leest, ik vraag me af of er ook palmen en andere exoten zijn die u enkel droog houdt tijdens de winter ?

De onderste foto is een dubbelstam brahea armata , alleen denk ik dat hij niet helemaal raszuiver is. Als ik mijn andere brahea's vergelijk zijn de onderste bladeren groener, en de bovenste eerder licht grijs. Ik zal eens een foto van de ganse plant maken, in vergelijking met de andere brahea's.

Er worden heel wat 'kotjes" rond onze palmen gezet, ze hebben allemaal ofwel een of meerdere lampen, of lampen en een blazertje ( slechts 1 van de 2 wordt gebruikt).

Of infrarood schadelijk is kan ik niet zeggen..

groetjes, Erna
Bijlagen
DSC02597.jpg
DSC02597.jpg (59.58 KiB) 3497 keer bekeken
DSC06458.jpg
brahea staat links op de foto
DSC06458.jpg (119.04 KiB) 3497 keer bekeken
DSC04421.jpg
brahea edulis, foto van 2 jaar geleden.
DSC04421.jpg (132.57 KiB) 3497 keer bekeken
erna

374 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 16 aug 2012 22:45

Brrrrrrr...koud daar!! :D

Zou vliesdoek ook helpen bij verkoming van uitdroging van Olijf?
Ik zit ook te denken om kleine tenten om pas aangeplanten palmen (vooral T.nanus) te beschermen. Op foto's van Eduard zag ik piepschuin platen om de onderstam, soort van kistje. Zou dat helpen bij nietverwarmde bescherming?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 aug 2012 14:50

shusui schreef:Hier staan enkele foto's van mijn bescherming:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2055&start=150

Ik bind de bladeren bij elkaar, dan vliesdoek er rond, dan een lichtslang, dan een tipi maken van 4 bamboestokken, en dan een stevige plastic folie er over. Als het vriest steek ik de lichtslangen in (kan je evt een met thermostaat ook laten schakelen)

Zo krijg ik hier 2 Phoenic canariensis, een Washingtonia, Butia eriospatha en B. capitata en een Dicksonia antartica de winter door (zelfs -20 winters).

Zo'n grote hut zal de plant zelf wel liever hebben natuurlijk, maar om dat goed te isoleren en vorstvrij te houden is niet min, zeker in strenge winters.

Ik had dit overlaatst ook nog gehoort van iemand dat jij dit zo heel de winter liet zitten Sven. Ik begrijp echt niet hoe je dat voor elkaar krijgt. :onzeker: Ik deed het ook zo, dichtbinden, vliesdoek en lichtslang en dat in een hok. Als het niet vroor dan ging lichtslang en het vliesdoek eraf en het hok open. Soms vroor het meer dan een week en dan moest die zolang ingepakt blijven zitten en dat was lang genoeg om schimmel te hebben. Drie jaar achter elkaar ben ik steeds de huidige kroon verloren van de Phoenix door stomweg schimmel door te lang in te pakken. Nooit speerrot ! Elk jaar pakte ik lichter en lichter in omdat ik eerst dacht dat ik te zwaar verpakte maar maakte geen verschil. Bij de waaiers geen problemen met deze methode maar de Phoenix had steeds prijs. Vanaf afgelopen winter ben ik bij de Phoenix dus ook met een vuurtje beginne werken zodat ik ook niet meer steeds moet in- en uitpakken in de kou brrr... werkt perfect :thumb_up: En het is wel een paar duizend watt maar dat vuurtje brand niet constant hé, springt af en toe eens aan. Buiten -15 terwijl in het hok 0 graden :thumb_up: Plus je hebt het extra voordeel van de ventilator die voor luchtverplaatsing zorgt wat heel belangrijk is en de hete lucht die het blaast is ook veel droger. De luchtvochtigheid was opvallend lager dan de jaren voorheen in het hok :thumb_up: En nu moet je me'n Phoenix eens zien stralen met ze'n vierde jaar in volle grond ! Had al drie jaar de eye catcher van de tuin moeten geweest zijn, nu eindelijk begint het erop te lijken :mrgreen:
Dus Sven, ik begrijp niet hoe het bij jou steeds lukt om je palmen gewoon heel de winter ingepakt te laten zitten zonder last van schimmel te hebben, dan moet het door één of ander toeval erg droog zijn binnenin (luchtvochtigheid)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor shusui op 17 aug 2012 15:37

Hier heb ik nog nooit last gehad met schimmel of speerrot in de tipi-bescherming. En het is zeker wel vochtig onder die plastiek, want je ziet er de condens vaak aan hangen als de lichtslang aan is.
Verder doe ik er niet veel speciaal mee. En nog vergeten: er ligt een grote hoop dennennaalden rond de voet van de plant.

Uitpakken/ verluchten doe ik idd heel weinig of niet. Ik had ze half december ingepakt vorig jaar, omdat de voorspellingen slecht waren, en er een paar keer -3 /-4 gezegd werd, maar uiteindelijk viel alles goed mee en hebben ze tot half januari ingepakt gebleven terwijl het eigenlijk niet nodig was. Daarna begon de echte winter pas...
Na de strenge vorst heb ik ze denk ik eens uitgepakt voor controle , maar terug ingepakt want er kwam nog wat vorst aan.

Uiteindelijk hadden ze zo goed als geen schade, enkel bij de Phoenix en Washi een stuk of 3-4 van de oudste bladeren weg geknipt, van de Butia zelfs niks af geknipt.

Ik heb hier ook een rote W. filifera gehad die in zo'n enorm hok stond.
en mijn Phoenix overwinterde ik ook eerst in een hok. Tot de -21 kwam.
Toen kon ik het hok niet warm houden, dat was met een stuk of 10 gloeilampen van 25 watt.
En mijn washi is gesneuveld. De Phoenix was veel blad kwijt, maar overleefde, en was zelfs mijn enige palm die de winter buiten overleefd had , alle Trachy's waren dood!

Had ik direct met tipi's beschermd had ik deze mss nog, was echt een prachtige palm:
Afbeelding

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen