Hier heb ik nog nooit last gehad met schimmel of speerrot in de tipi-bescherming. En het is zeker wel vochtig onder die plastiek, want je ziet er de condens vaak aan hangen als de lichtslang aan is.
Verder doe ik er niet veel speciaal mee. En nog vergeten: er ligt een grote hoop dennennaalden rond de voet van de plant.
Uitpakken/ verluchten doe ik idd heel weinig of niet. Ik had ze half december ingepakt vorig jaar, omdat de voorspellingen slecht waren, en er een paar keer -3 /-4 gezegd werd, maar uiteindelijk viel alles goed mee en hebben ze tot half januari ingepakt gebleven terwijl het eigenlijk niet nodig was. Daarna begon de echte winter pas...
Na de strenge vorst heb ik ze denk ik eens uitgepakt voor controle , maar terug ingepakt want er kwam nog wat vorst aan.
Uiteindelijk hadden ze zo goed als geen schade, enkel bij de Phoenix en Washi een stuk of 3-4 van de oudste bladeren weg geknipt, van de Butia zelfs niks af geknipt.
Ik heb hier ook een rote W. filifera gehad die in zo'n enorm hok stond.
en mijn Phoenix overwinterde ik ook eerst in een hok. Tot de -21 kwam.
Toen kon ik het hok niet warm houden, dat was met een stuk of 10 gloeilampen van 25 watt.
En mijn washi is gesneuveld. De Phoenix was veel blad kwijt, maar overleefde, en was zelfs mijn enige palm die de winter buiten overleefd had , alle Trachy's waren dood!
Had ik direct met tipi's beschermd had ik deze mss nog, was echt een prachtige palm:

Gr,
Sven